Hem » Blogg » Körkort » Kostnad BE körkort

Kostnad BE körkort

september 20, 2022

Ett BE körkort innebär alltså "bil med tungt släp" men kallas för BE kort. Det här körkortet ger behörigheten att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg. Även en eller flera släp kopplade till bilen. Du kanske undrar vad de generella kostnaderna blir för ett sådant körkort. De största kostnaderna i samband med ett BE-körkort kan handla om kurspaket. Alltså avgiften för körkortsprov och hyra av fordon vid körprovet. Fortsättningsvis tillkommer det även andra mindre kostnader. Exempelvis, en synundersökning, fotograferingen som behöver göras när du gör körkortsprovet, samt betala en kostnad för att ditt nya körkort tas fram. Vi rekommenderar dig komma väl förberedd till körkortsprovet för att reducera kostnaderna för ditt BE-körkort. Att behöva göra omprov kan kosta dig flera tusen kronor.

-Vad kostar BE körkort?

Svar: Den genomsnittliga kostnaden för BE körkortet brukar vara mellan 15 000 - 20 000 kronor.

Men detta beror såklart helt på eleven, exempelvis hur många gånger du skriver körkortsprovet. Det kan resultera i en större kostnad om du behöver göra omprov på grund av att du har tagit för få lektioner, samtidigt som ditt körkort kan bli dyrare om du tar för många lektioner då du egentligen skulle klarat att ta körkortet tidigare. Våra trafiklärare är duktiga på att bedöma dina egenskaper och kommer inte tvinga på dig extralektioner när du är redo för att ta provet!

BE körkort - Alla kostnader för att ta kortet

Kostnaden för ett BE körkort varierar beroende på vilken trafikskola du vänder dig till, hur många gånger du behöver upprepa körkortsprovet exempelvis, eller om det uppstår några andra kostnader. Det finns lite olika kostnader som ingår. Här redogör vi för alla kostnader du behöver tänka på med BE körkortet:

Körlektioner

Du kanske har valt en trafikskola att utbilda dig hos för ditt BE körkort, som kommer att hjälpa dig med utbildningen samt att ta körlektioner. Körlektioner kostar, men är samtidigt nödvändiga då din körledare ser vad du behöver förbättra och kan dessutom avgöra när du är redo för uppkörning. Hos oss får du tips och råd vad du bör tänka på när du kör men också till uppkörningen.

Teoriprov

Fortsättningsvis, kan teoriprovet vara den orsak som gör att du kan komma att behöva betala extra. En del misslyckas med teoriprovet på första försöket. Det du kan göra för att försöka spara pengar är att ta tid på dig att plugga och öva teorin så att du sätter provet på första försöket! Vi kan även hjälpa dig med teorin om du vill, genom att gå på våra utbildningar.

Körprov

Sista steget är körprovet. Du kommer att ta ditt körprov när din körledare anser att du är redo för att ta körprovet. Det blir du efter att du har övningskört med oss, och även privat. Under körprovet behöver du vara fokuserad. Om du misslyckas med körprovet kan detta också bli en kostnad för dig. Därför är det viktigt att försöka öva så mycket som möjligt innan du kör upp.

Övriga kostnader

Synundersökning, fotografering för körkort vid teoriprov-tillfället, samt framtagandet av nytt körkort kommer att kosta en ytterligare peng. Det kanske inte blir den främsta kostnaden men du bör vara förberedd på de mindre kostnaderna också.

Motor Trafikskolas BE körkort

Kostnad för BE körkort kan som sagt variera. Vi på Motortrafikskola samarbetar med våra elever och förser dem med rätt kunskap och erfarenhet så att de blir så förberedda som möjligt innan teori- och körprov. Detta gör vi i syfte för att minska BE körkortkostnader. Hos oss på Motortrafikskola har vi många nöjda elever som har tagit BE körkort hos oss. Vi ger även ut körlektioner i Järfälla om du vill ta BE körkort i Järfälla, tillsammans med många andra platser runt om i Stockholm. Du kan se vilket område som passar dig bäst här på vår hemsida. Välkommen och lycka till!