Handledarkurs i Järfälla

Om du planerar att övningsköra privat behöver både du som blivande elev eller handledare genomföra en handledarkurs, eller introduktionsutbildning som det också kallas, innan båda kan bli godkända för att börja övningsköra tillsammans. Elev och handledare behöver inte gå kursen samtidigt, men detta kan däremot vara en fördel för att kunna diskutera utbildningsinnehållet tillsammans.

Vi på Motor Trafikskola håller regelbundet i handledarkurser (introduktionsutbildningar). Du kan se tider för tillgängliga introduktionskurser i vår onlinekalender.

Boka handledarkurs

Övningsköra som handledare – vad krävs?

För att kunna vara handledare vid privat övningskörning måste du uppfylla vissa krav:

• Du är minst 24 år
  • Du har haft behörighet för det fordon som ska övningsköras med i minst 5 av de senaste 10 åren

Efter avslutad utbildning måste handledaren ansöka om ett handledarbevis från Transportstyrelsen. Detta bevis är giltigt i 5 år. Om du får nya elever inom denna tidsram behöver du inte göra utbildningen på nytt. Endast nya elever måste ta introduktionsutbildningen i sådana fall.

Du som handledare måste bli godkänd för varje elev du ska övningsköra med. Det krävs en separat ansökan för varje elev om du planerar att övningsköra med flera elever. En handledare kan ha högst 5 elever samtidigt

Handledarkurs: krav för elever

Du som elev behöver ha fyllt 15 år och 9 månader för att få genomföra introduktionsutbildningen.

Själva övningskörningen får du börja med 3 månader efter att du har fyllt 16 år.

Eleven behöver också ha fått sitt körkortstillstånd från Transportstyrelsen för att ha lov att börja övningsköra

Pris för handledarkurs

Vi strävar efter att göra våra tjänster så tillgängliga som möjligt och jobbar ständigt efter devisen att alla ska ha möjlighet att kunna ta körkort. Därför erbjuder vi vår handledarkurs i Järfälla för endast 289 kr.

Hur går introduktionsutbildningen på Motor Trafikskola till?

Handledarkursen tar 3 timmar + rast enligt Transportstyrelsens bestämmelser. På Motor Trafikskola har vi en halvtimmes rast i mitten av utbildningen där det även bjuds på fika.

Vi uppmanar till öppna diskussioner och uppskattar om du vill dela med dig av dina tankar och erfarenheter för resten av gruppen . Våra kompetenta lärare finns givetvis tillgängliga att svara på alla typer av frågor som skulle kunna dyka upp under utbildningens gång.

Om du har frågor eller funderingar kring introduktionsutbildningen, fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snabbt som möjligt!

Vad innehåller handledarkursen?

Handledarkursens innehåll är densamma både för handledare och för elever och kan alltså genomföras tillsammans.

Under utbildningen kommer du få lära dig om:

• Regelverket & lagar kring övningskörning samt utbildningsmål
  • Tips från experter på hur man kan strukturera sin övningskörning hemma på ett effektivt sätt
  • Vilka risker man bör ha i åtanke när man befinner sig ute i trafiken som nybörjare
  • Vanliga misstag man brukar begå när man ska övningsköra privat och hur man undviker dem
  • Miljöpåverkan och sparsam körning