Ta ditt B96-körkort i Järfälla

B96-körkortet är en utökad variant av B-körkortet som tillåter dig att köra med tyngre släpvagnar.  Det ger dig möjlighet att köra fordonskombinationer med en totalvikt på upp till 4 250 kg. Oavsett om du planerar en roadtrip med husvagn eller behöver transportera större laster, ger B96-körkortet dig flexibiliteten att göra mer.

Ta B96-Körkort hos Motor Trafikskola

Erfarna lärare på Motor Trafikskola kan hjälpa dig att utöka din B-körkorts-behörighet eller att ta B-96 samtidigt som du tar B-körkortet.

Kontakta oss för att boka en körlektion för utökat B-körkort!

Vad är B96-körkort?

Med ett B96-körkort, även kallat utökat B-körkort, kan du dra tyngre släp med din bil. Detta körkort ger dig möjlighet att köra med släp som har en totalvikt på mer än 750 kg. Den sammanlagda totalvikten för bil och släp får dock inte överstiga 4 250 kg. För mer information om fordonskrav kan du besöka Trafikverkets webbplats.

Hur tar man utökat B-körkort?

Hur du tar B96-körkort kan variera beroende på om du redan har B-behörighet eller inte.

Om du redan har B-körkort

Har du redan B-körkort behöver du bara genomföra ett kompletterande körprov för att få B96-behörighet. Körprovet består av en säkerhetskontroll och körning i och utanför tätort.

Vid säkerhetskontroll kopplar du ihop bil och släp och kontrollerar att fordonen kan köras trafiksäkert, lagligt och miljöanpassat, samt föreslår åtgärder vid brister.

Själva körningen, som varar minst 25 minuter, sker både i tätort och på landsväg med olika uppgifter som vändning och backning. I slutet av provet kopplar du loss släpet och parkerar det säkert.

Om du inte har körkort

Om du inte redan har B-körkort kan du få utökad B-behörighet samtidigt som du tar ett B-körkort. För detta behöver du ansöka om ett körkortstillstånd och genomföra både risk 1- och risk 2-utbildningar. Dessutom måste du klara ett kunskapsprov och ett körprov. I så fall innehåller körprovet två delar, där den ena delen fokuserar på utökad B-behörighet.

Om du saknar B-behörighet måste du vara minst 17 år och 6 månader gammal för att få övningsköra för utökad B-behörighet (B96).

Vad kostar det att ta utökat b-körkort?

Det är svårt att konkret svara på kostnaden för att ta ett utökat körkort eftersom den kommer att variera beroende på dina individuella förutsättningar. Hos Motor Trafikskola erbjuder vi prisvärda körlektioner inom alla kategorier. Du kan enkelt boka körlektioner genom vår kalender redan idag och börja närma dig din dröm.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss, vi svarar så snabbt som möjligt.