Ta ditt BE-körkort i Järfälla

Intresserad av att ta BE-körkort?

Boka nu!

Ta ditt BE-körkort i Järfälla

BE-körkort kan vara väldigt praktiskt och öppnar upp nya delar av arbetsmarknaden. Motortrafikskola lär dig köra personbil med tungt släp på ett snabbt och säkert sätt. Ta BE-körkort på Järfällas största trafikskola!

Vad får jag köra med BE körkort?

När du har tagit körkortsbehörigheten BE får du rätten att köra personbil med tungt släp upp till en totalvikt på högst 3 500 KG med bilen och släpets sammanlagda vikt. Du får även rätten att köra lätt lastbil med en totalvikt upp till 3 500 KG.

Hur ser BE utbildningen ut?

Du kommer vid BE utbildning genom oss på Motortrafikskola få med dig alla kunskaper du behöver för att klara av uppkörningen och teoriprovet. Teoriprovet är utformat av 60 frågor varav 5 är testfrågor som inte räknas in i resultatet. För ett godkänt teoriprov måste du ha rätt på 44 frågor av de gällande 55 frågorna, provtiden är 40 minuter.

Frågorna är om följande ämnen:

• fordonskännedom och manövrering
  • miljö
  • trafiksäkerhet
  • trafikregler
  • personliga förutsättningar

Uppkörningen/Körprovet består av:

• säkerhetskontroll
  • särskilda manövrer
  • körning i trafik.

I säkerhetskontrollen ska alltid följande saker kontrolleras:

• Att dörrarna är stängda.
  • Last (säkring, placering, mängd och registreringsbevis).
  • Kopplingsanordning, katastrofbromsvajer, bromsar och elanslutning till släpfordon.

Du kan vid säkerhetskontroll även bli ombedd att kontrollera följande:

• belysning, bromsar på dragfordonet, däck och fälg, körriktningsvisare
  • reflexer, signalhorn, vätskor (exempelvis spolarvätska, kylarvätska och motorolja)
  • rutor, styrning, varningssystem, vindrutetorkare och spolare.

Körlektion för BE körkort

När du bokar körlektioner med oss för BE körkort så utvärderar vi först dina kunskaper och sedan fortsätter med att öva upp och testa dina kunskapsområden. Därefter strukturerar vi upp en utbildningsplan för dig så att du lär dig alla moment för BE körkortet. Vi skräddarsyr körlektionerna utefter dig och dina kunskaper så att du kan utvecklas på bästa sätt!

Momenten du ska kunna för BE körkort

1. Körställning, reglage, isär-ihopkoppling
a. Stol och bälte
b. Reglage
c. Ihop och isärkoppling

2. Inledande manövrering
a. Start och stannande
b. Krypkörning och styrning

3. Växling
a. Uppväxling
b. Bromsning
c. Nedväxling

4. Lutning
a. Motlut
b. Medlut

5. Manövrering
a. Backning, körgård (manöverprov)
b. Vändning
c. Parkering

Här kan du hitta mer information om BE körkort

Fyll i formuläret och ta ditt BE-körkort i Järfälla!

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram