Hem » Blogg » Körkort » BE-körkort

BE-körkort

oktober 12, 2022

Vad är BE körkort?

Be körkort innebär att du tar en utökad behörighet för tungt släp tillkopplat till din bil. E körkort kan du ta till det flesta körkort former och att ta en E behörighet innebär alltså just det att du kan köra ditt fordon med tillkopplat tungt släp.

BE körkortet är alltså behörigheten för att köra bil med tungt släp, BE körkortet förutsätter att du redan har B körkort. Med B körkort kan du köra med släp utan att ha BE behörighet men endast om totalvikt på högst 3 500 kg på både bil och släp tillsammans varav släpet får endast vara ett lätt släp med en totalvikt på 750 kg som högst. Om Bilen och släpets sammanlagda totalvikt överstiger detta så behöver du BE körkort.

Vad får jag köra med BE körkort?

När du har tagit BE körkort den så kallade utökade B-behörigheten så har du möjlighet att köra bil och släp med sammanlagda totalvikten på högst 4 250 KG med ett släp som har högre totalvikt än 750 KG.

Du kan då även köra lätta lastbilar med en högre totalvikt dock inte tunga lastbilar eller bussar som kräver C & D körkort.

Kan man ta BE körkort direkt?

Du kan inte ta BE körkort direkt utan att först ha B körkort, däremot kan du direkt efter du har tagit ditt B körkort ta BE behörighet.

Är det svårt att ta BE körkort?

Att ta ett BE körkort ser ganska likt ut att ta B körkort, oftast känns det lättare att ta BE körkort då du vet hur upplägget kring att ta körkort ser ut från när du tog B körkortet. Skillnaden för B körkortet och BE körkort är allt som har att göra med att manövrera ett tungt släp och teorin kring detta. Oftast har du som tagit B körkort redan förstått hur tjänstevikt, max vikt och totalvikt fungerar och teorin blir således enklare än när du började med teorin för B körkort.

Hur tar man BE körkort?

Du tar BE körkort genom att likt B körkort göra ett kunskapsprov och ett körprov. Kunskapsprovet har 55 frågor och du måste få minst rätt på 44 av dem, provtiden är 40 minuter och handlar om trafikregler, trafiksäkerhet, fordonskunskap och miljö.

Förarprovet för BE körkort består av momenten likt det vanliga B körkortet en säkerhetskontroll, körning i trafik och även speciella manövrer för just körning med tungt släp. Förarprovet tar ungefär en halvtimme och består av minst 25 minuter körning i trafik enligt transportstyrelsens bestämmelser.

Hur mycket kostar det att ta BE körkort?

Priset för att ta BE körkort är som med alla körkort beroende mycket på dig som elev vad just du har för kunskaper och hur mycket du övar inför ditt prov. Precis som med B körkortet så handlar priset för ditt BE körkort mycket på hur många lektioner du tar och om du lyckas på första försöket vid uppkörning eller om du kör upp flera gånger. Ett genomsnitt av priset för att ta BE körkort för våra elever ligger runt 15 000 - 20 000 kr då våra elever tar i genomsnitt 6-8 lektioner och därefter kör upp. Här kan du läsa mer om kostnad BE körkort.

Ta BE körkort på Motortrafikskola

På Motortrafikskola kan du ta BE körkort i Järfälla, vi erbjuder bra priser och djupgående utbildning så att du får ditt BE körkort snabbt och enkelt.

Kontakta oss eller gå till vår E-handel för BE körkort och boka dina lektioner idag!

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram