Hem » Blogg » Körkort » Pris för B Körkort - Kostnader och hur du kan spara pengar

Pris för B Körkort - Kostnader och hur du kan spara pengar

augusti 10, 2023

Är det dags för B körkort? Vill du få en tydlig inblick i vilka kostnader och moment du måste genomföra under din resa mot B körkortet? På denna sida hjälper vi dig se alla moment och dess priser vid B körkort!

Vad kostar ett B körkort i genomsnitt?

Att ta sitt B körkort är en investering i frihet och oberoende, men vad kostar det egentligen? Den genomsnittliga kostnaden har på senare år blivit lite högre, detta på grund av ekonomin och den höga inflationstakten vi har befunnit oss i de senaste åren.

I genomsnitt är det totala priset för ett B körkort mellan 15 000 och 25000 kronor, beroende på var du bor och hur många körlektioner du behöver. Men denna siffra kan variera. Låt oss bryta ner det.

De viktigaste kostnaderna för B körkortet

Synundersökning199 kr
Körlektioner 20 st (50 minuter)14 000
Risk 1 & 22000 kr
Studiematerial1000 - 1500 kr
Teoriprov325 kr
Uppkörning1300 kr
(Tabellens priskällor: Trafikverket, STR, Synsam. Samt jämförelse av andra trafikskolor.)

Om du tar körkortet enligt tabellens priser så kostar ditt B körkort 18 849 kr eller 19 349 kr beroende på studiematerial kostnaden som kan variera beroende på vilken trafikskola du använder dig av. OBS: Du kan få alla dessa saker till ett mycket förmånligt pris vid val av ett körkortspaket.

B körkortets moment

För en tydligare inblick i kostnaderna så finner du momenten du behöver genomföra nedan och en uppskattning av dess kostnad.

Synundersökning

Detta är det första du ska göra. Du behöver få en godkänd synundersökning för att få ta körkort, alltså för att få ett så kallat körkortstillstånd.

En synundersökning är ingen dyr utgift men den bör räknas in om ditt B körkort är ditt första körkort då detta behövs för att du ska få körkortstillstånd. En synundersökning kostar ungefär 199 - 300kr.

Riskutbildningar

Du måste genomföra och bli godkänd på riskutbildningar innan du tar körkortet. Du behöver genomgå både risk 1 och risk 2. Dessa kostar ungefär 2000 kr sammanlagt.

Körlektioner

Körlektioner är de lektioner som du tar tillsammans med en trafiklärare där du får tips och instruktioner i hur du ska köra din personbil. Du får efter körlektionen även tips på områden du bör öva på vid din privata övningskörning.

Antalet körlektioner varierar från elev till elev. I genomsnitt kanske du behöver 20 lektioner, och med en kostnad på cirka 700 kr per lektion blir det 14 000 kr.

Studiematerial

Studiematerial inkluderar online login till STR's elevcentral där du kan genomföra online tester på körkortsteorin samt en fysisk teoribok där du kan läsa på och lära dig om lagar och regler vid körningen av en personbil. Alltså, för att förbereda dig för teoriprovet behöver du studiematerial. Beroende på paket kan du förvänta dig att betala mellan 500 och 1 000 kr.

Provavgifter

Att skriva teoriprovet och genomföra uppkörningen kostar också. Båda proven kostar sammanlagt cirka 1625 - 2000 kr om vi antar att du hyr en bil från trafikverket eller din körskola.

Det är oftast dyrare att hyra bil genom din trafikskola men fördelen är att du får en uppvärmningslektion i uppkörningsområdet innan det är dags för ditt förarprov.

Spara pengar genom att köpa ett körkortspaket!

Hos oss och många andra trafikskolor kan du enkelt spara pengar på ditt körkort genom att köpa ett körkortspaket. Detta ger dig allt du behöver i en och samma kurs. Du får körlektioner, riskutbildning 1 & 2,inlogg till elevcentralen och en teoribok.

Våra olika körkortspaket!

Litet Paket9 990 kr
Körlektioner10 St
Mellan Paket16 800 kr
Körlektioner20 St
Stort Paket21 800 kr
Körlektioner30 S
TeoriElevcentralen, Teoribok, STR app

Fallgropar som kan göra ditt B körkort dyrare

Försök att undvika detta för att inte ditt B körkort ska bli dyrt och priset springer iväg.

Otillräcklig övning

Ett vanligt misstag är att inte öva tillräckligt på egen hand mellan lektionerna. Detta kan leda till att du behöver fler lektioner och därmed betala mer.

Misslyckade prov

Ingen vill misslyckas med ett prov, men det händer. Om du måste ta om ditt teoriprov eller uppkörning flera gånger kommer dessa extra kostnader snabbt att adderas, med upp till 2 000 kr för varje provtillfälle

Välj en prisvärd trafikskola som oss

Att spara pengar utan att kompromissa med kvaliteten låter för bra för att vara sant, men det är precis vad vi erbjuder. Vår skola har kvalificerade instruktörer och uppdaterade bilar, samtidigt som vi kan hålla våra priser låga tack vare effektiva metoder och digitalt stöd. Och våra nöjda kunder? De talar för sig själva! Välkommen till Motortrafikskola i Järfälla.

Välj rätt körskola och få ditt B körkort till rätt pris!

Att ta sitt B körkort är en investering, men det behöver inte kosta en förmögenhet. Genom att välja rätt skola och vara medveten om potentiella fallgropar kan du spara både