Hem » Blogg » Körkort » Vi hjälper dig med körkort för tung lastbil på Motortrafikskola!

Vi hjälper dig med körkort för tung lastbil på Motortrafikskola!

oktober 10, 2023

Att påbörja resan för att erhålla ett tungt lastbilskörkort kan vara skrämmande. Men med rätt vägledning, stöd och utbildning kan denna resa vara smidig och givande. Här stiger vi in och hjälper dig med körkort för Tung lastbil på Motortrafikskola!

Vi ser till att du är välutrustad för att ta körkortet med självförtroende.

Vad innebär “Tung lastbil”?

Tung lastbil är lastbilar och personbilar med en totalvikt över 3500kg och som inte har någon övre viktbegränsning. Körkort för tung lastbil kallas för C körkort, vill man även köra tung lastbil med tungt släp tillkopplat så krävs det CE körkort.

Vi hjälper dig med körkort för tung lastbil

Att välja en Motortrafikskola för ditt tunga lastbilskörkort är ett avgörande beslut. Det handlar inte bara om att lära sig köra; det handlar om att bemästra konsten med precision, säkerhet och självförtroende.

Varför behövs en trafikskola?

Trafikskolor erbjuder en strukturerad läroplan, som blandar teoretisk kunskap med praktisk erfarenhet. De ser till att du inte bara är redo för licens, utan redo för vägen! En kvalitativ trafikskola som oss på motortrafikskola kommer att ha erfarna instruktörer som kan ge dig de verktyg och kunskaper du behöver för att framgångsrikt klara ditt körprov.

Resan till att Få Ditt Tunga Lastbilskörkort

Från att förstå nyanserna av att köra en tung lastbil till att bemästra reglerna på vägen, guidar vi dig genom varje steg av resan. Denna resa börjar med att förstå de grundläggande kraven för att ansöka om ett tungt lastbilskörkort, genomgå den nödvändiga utbildningen och förbereda sig för examinationen.

Krav och utbildning för tungt lastbilskörkort

Att erhålla ett körkort för tung lastbil är inte bara en fråga om att kunna köra; det finns specifika krav som måste uppfyllas och vad som krävs för att få körkortstillståndet för grupp (2 och 3).

Dessa är kraven som du finner hos transportstyrslsen:

1. Du har ett svenskt körkort med B-behörighet.
  2. Du har ett körkortstillstånd.
  3. Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
  4. Du har fyllt 21 år (eller 18 år om du utbildat dig för att köra godstransporter).
  5. Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov).
  6. Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.**

Övningskörning med tung lastbil

Man får inte övningsköra privat om man är under 20 år gammal. Är man över 18 får man övningsköra hos utbildaren alltså din trafikskola om man håller på att ta YKB (Yrkesförare körutbildning). Men för privat övningskörning gäller:

• ha en godkänd handledare och
  • ha fyllt 20 år
  • ha ett körkort med behörighet B eller
  • tidigare ha haft körkort för behörighet C.

“När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån.” - Transportstyrelsen.

Teoriprovet för tung lastbil

Testet innehåller 60 frågor, men maxpoängen är 55. Detta eftersom 5 av dessa frågor är provfrågor som inte påverkar ditt slutresultat. För att klara testet behöver du ha minst 44 rätta svar. Du har 40 minuter på dig att genomföra testet. Om du önskar kan du lyssna på frågorna under testet.

Teoriprovet innehåller frågor om ämnen som:

• kunskap om fordon och hur man hanterar dem
  • miljöaspekter
  • säkerhet i trafiken
  • vägtrafikbestämmelser
  • individuella förhållanden

Kräver tung lastbil riskutbildning?

Eftersom kravet är att man innan C körkortet har B körkort så kräver inte C körkortet riskutbildningar, det viktiga för C körkortet är manövrering och teori. Du bör ta hjälp av en trafikskola för att lära dig alla viktiga delar inom båda dessa områden.

Hur vi på Motortrafikskola hjälper dig med körkort för tung lastbil

Vi på Motortrafikskola är vana utbildare av C och CE körkort och tar alltid fram en utbildningsplan som är skräddarsydd för just dig. Vi är måna om att du ska känna dig trygg med oss och samtidigt bli utmanad och få dina förmågor testade. Vi har hjälpt hundratals elever få deras C körkort och är stolta över att erbjuda våra kvalitativa utbildningar.

Kontakta oss idag så vi hjälper dig med körkortet!

FAQ om tung lastbil

Vad är definitionen av en tung lastbil?

En tung lastbil är ett fordon som har en totalvikt på över 3,5 ton.

Vilket körkort krävs för tung lastbil?

För att köra en tung lastbil krävs körkort av klass C.

När får man köra tung lastbil?

Man får köra tung lastbil när man har erhållit ett C-körkort och uppfyller de övriga kraven som ställs, såsom läkarintyg och eventuella andra förutsättningar.

Får man köra tung lastbil med B körkort?

Nej, med ett B-körkort får man inte köra tung lastbil. Man behöver ett C-körkort för detta.

Vad krävs för att få köra tung lastbil?

För att få köra tung lastbil krävs ett C-körkort, läkarintyg som visar att man är lämplig att köra tunga fordon, och i vissa fall även YKB (yrkeskompetensbevis) beroende på syftet med körningen.

Måste man ha YKB för att köra lastbil privat?

Nej, om man kör lastbil enbart privat och inte i yrkesmässig trafik behöver man inte ha YKB. Men om man kör yrkesmässigt krävs YKB.

Varför krävs YKB?

Om du ska köra tung lastbil som yrkesförare behövs YKB, detta krävs för tex flyttfirma vid flytt, busstrafik, byggtransporter.