YKB-utbildning
Ta ditt yrkeskompetensbevis hos Motor Trafikskola

Intresserad av att ta Yrkeskompetensbevis?

Boka grundutbildning eller fortbildning här!

Vi på Motor Trafikskola erbjuder yrkesförarutbildningar för dig som är ute efter att skaffa professionell kompetens och ta nästa kliv i karriären mot att bli yrkesförare. Vår erfarna lärare hjälper dig med alla nödvändiga steg mot ditt yrkeskompetensbevis.

YKB grundutbildning

För att kunna arbeta med persontransporter eller godstransporter behöver du genomföra YKB grundutbildning. Oavsett om du redan har körkort för eller lastbil eller buss, behöver du alltså ett giltigt yrkeskompetensbevis för att kunna arbeta professionellt som yrkesförare.

Vi på Motor Trafikskola har lång erfarenhet av YKB-utbildningar och har samtliga tillstånd som krävs för att kunna erbjuda utbildningen. Våra mycket kompetenta lärare hjälper dig att ta eller förnya ditt yrkeskompetensbevis. Du bokar utbildningen enkelt via vår bokningssida.

Lagkrav om yrkesförarkompentens

Sedan 2016 är det lagkrav på att du som hanterar gods- och persontransporter har genomfört YKB grundutbildning. Lagen bygger på ett EU-direktiv som gäller samtliga EU-länder och ytterligare ett antal länder utanför EU. Åkerier och andra företag får alltså inte anlita förare som saknar yrkeskompetens (YKB) för att genomföra tunga transporter.

YKB grundutbildning – pris

Vår kvalitativa YKB grundutbildning kostar 34 500 kronor och innefattar alla nödvändiga steg för att ta yrkeskompetensbeviset. Utbildningen omfattar 140 timmar. Vi erbjuder utbildningen både på plats i våra lokaler i Järfälla. Välkommen att boka din plats direkt eller kontakta oss för att ta reda på mer om utbildningen!

YKB i Stockholm, Järfälla

Gör din YKB-utbildning på plats hos oss i våra lokaler belägna i Järfälla i nära anslutning till pendeltågsstationen. Hit kan du enkelt ta dig med kommunaltrafiken från hela Stockholmsområdet. Det är även här vi genomför körträningen som ingår i grundutbildningen.

YKB fortbildning

Ditt yrkeskompetensbevis är giltigt i fem år. Därefter behöver du som yrkesförare se till att genomföra en fortbildning var femte år och förnya ditt yrkeskompetensbevis. Fortbildningen är naturligtvis inte lika omfattande som grundutbildningen, utan omfattar betydligt färre timmar.

YKB fortbildning – pris

Priset för YKB-fortbildning hos oss är 8 500 kronor. I detta pris ingår samtliga fem delmoment som ingår i fortbildningen. Delmomenten är fördelade på fem dagar där varje dag dedikeras till ett delmoment.

YKB – körkort

För att kunna arbeta som yrkesförare krävs, utöver yrkeskompetensbevis, även att du har giltigt körkort för lastbil eller buss. Vi på Motor Trafikskola erbjuder även körkortsutbildningar för både C-körkort och D-körkort.

YKB – prov

Våra lärare hjälper dig med alla nödvändiga förberedelser för att du ska klara av ditt prov. Vi har lång erfarenhet av YKB-utbildningar och sätter stort värde i att erbjuda högsta kvalitet i våra utbildningar. Tack vare just vår långa erfarenhet och höga kvalitet kommer våra nöjda kunder från hela Stockholmsområdet.

Kontakta oss och hör mer om YKB-utbildningen

Om du är intresserad av någon av våra YKB-utbildningar är du varmt välkommen att höra av dig till oss med dina frågor, så ser vi till att återkoppla som snart som möjligt.

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram