Hem » Blogg » Körkort » Så blir du en bra handledare för din körkortselev

Så blir du en bra handledare för din körkortselev

juni 1, 2023

Att ta steget att bli handledare till en körkortselev, kanske ditt eget barn, är en viktig och hedervärd roll. Det innebär inte bara att förbereda dem för körprovet utan också att lära ut värdefulla färdigheter som kommer att hålla dem säkra på vägarna. Att bli handledare innebär mer än endast att genomföra en handledarkurs, som handledare spelar du en avgörande roll i din elevs framsteg och självförtroende bakom ratten. Denna artikel kommer att ge dig några tips om hur du kan vara en utmärkt handledare och stödja din elev på bästa möjliga sätt.

Sätt Upp Övningsmål Med Hjälp Av Trafikläraren

En stor del av effektiv privat övningskörning innebär att samarbeta med elevens professionella trafiklärare. När din elev tar körlektioner kommer deras lärare att kunna ge feedback på vilka områden de behöver öva mer på. Se till att ha en öppen kommunikation med trafikläraren och diskutera elevens framsteg. Tillsammans kan ni skapa en strategi och mål för den privata övningskörningen som kompletterar de officiella lektionerna.

Tar din elev inte körlektioner hos en trafikskola?

Det finns många anledningar till att man väljer att endast övningsköra privat, det kan vara allt ifrån en kostnadsfråga till en tids- eller tillgänglighetsfråga som gör att man inte väljer att övningsköra hos en trafikskola. Om detta är fallet för er så är en annan god ide att gå igenom alla moment och delar i körningen tills eleven känner sig bekväm med dessa. Dessa delar kommer finnas med på förarprovs uppkörning och ni bör då öva på alla dessa moment och områden tills dess att din elev känner sig trygg i alla situationer som dessa moment medför.

Körningen pågår i minst 25 minuter och cirka 10 av dessa moment väljs ut av inspektören, din elev bör kunna alla moment utan och innan:

• Säkerhetskontroll och körställning
  • Körning i körfält och körfältsbyte
  • Motorväg, motortrafikled eller liknande
  • Effektiv bromsning
  • Gatukorsning
  • Infart och körning på landsväg
  • Parkering
  • Signalreglerad korsning
  • Sväng från landsväg
  • Backning
  • Cirkulationsplats
  • Omkörning
  • Start i lutning
  • Passerande av stillastående fordon
  • Nedsatt sikt och mörker
  • Vändning
  • Självständig körning mot mål
  • Riskfyllt och halt väglag
  • Användande av reglage
  • Körning i vägarbetsområde
  • Tätort
  • Fordonshantering
  • Järnvägs- och spårvägskorsning
  • Landsväg
  • Oskyddade trafikanter
  • Körning på smal och krokig väg
  • Situationsanpassade frågor

Förutom dessa moment bör ni även gå igenom hur man genomför olika säkerhetskontroller vid uppkörning. Det kan ni läsa mer om här!

Hos oss på Motortrafikskola får du de bästa priserna på dina körlektioner i Järfälla och vi kan vara ett bra val för dig som söker en kostnadseffektiv trafikskola i Stockholmsområdet.

Vad är det viktigaste att tänka på som handledare?

Som handledare är det viktigt att skapa rätt förutsättningar för din elev att frodas. Här har vi samlat några saker som är viktiga för dig som handledare att tänka på för att skapa rätt förutsättningar för din elev när ni ska ut och övningsköra.

Skapa ett lugn

För många unga förare kan övningskörning vara en stressande upplevelse. Som handledare är en av dina mest betydelsefulla roller att skapa en lugn, stödjande miljö. Undvik att höja rösten, bli irriterad eller uttrycka frustration över misstag. Istället, förklara lugnt vad som gick fel, varför det var farligt eller fel och hur man kan förbättra det i framtiden.

Börja med grunderna

Första gången din elev sitter bakom ratten, börja med grunderna. Innan ni börjar köra, förklara fordonets grundläggande kontroller som ratt, bromsar, gas, koppling, backspeglar, och blinkers. Se till att din elev känner sig bekväm med dessa innan ni börjar köra.

Ta Steg för Steg

Körning är en komplex färdighet som kräver både fysiska och mentala färdigheter. Försök inte att täcka allt på en gång. Börja med enklare uppgifter som att starta och stanna bilen, sedan kan ni gradvis öka svårighetsgraden genom att introducera nya element som att växla, svänga och backa.

Var öppen för självklara frågor

Förutom att undervisa i körning, bör du också fokusera på att skapa en miljö där din elev känner sig bekväm nog att ställa frågor och diskutera sina bekymmer. Detta kommer att hjälpa dem att bygga upp självförtroendet och ger dig möjlighet att förstå deras tankesätt och anpassa din undervisning.

Uppmuntra Säkerhet Alltid

Säkerhet bör alltid vara din högsta prioritet. Lär din elev att alltid vara uppmärksam på vägskyltar, andra förare, fotgängare och eventuella faror. Uppmuntra dem att alltid använda säkerhetsbälte, att aldrig använda sin mobiltelefon medan de kör och att aldrig köra om de är trötta eller har druckit alkohol.

Du har ett ansvar som handledare att ge din elev allt de behöver!

Att vara en handledare till en körkortselev är ett stort ansvar, men också en givande upplevelse. Genom att erbjuda gedigen handledning, tålamod och stöd, kan du hjälpa din elev att bli en skicklig, säker och ansvarsfull förare. Kom ihåg att varje elev är unik och lär sig i sin egen takt. Lycka till på er körkort resa!