Hem » Blogg » Körkort » Vad är kraven för att bli handledare för körkort?

Vad är kraven för att bli handledare för körkort?

oktober 27, 2022

Om du planerar att övningsköra med en kompis eller familjemedlem behöver du uppfylla en del krav för att du ska kunna bli handledare. Det är en stor fördel att utbilda dig till handledare för körkort då du och din elev kan spara pengar genom att övningsköra mycket hemma. Det ökar chansen för eleven att klara uppkörningen så småningom. Dessutom behöver du inte betala för lika många körlektioner via en trafikskola, även om det är viktigt att man tar några sådana lektioner också. För att du ska bli en godkänd handledare behöver du gå en introduktionsutbildning, som ger dig behörighet för att övningsköra privat med din elev. Utöver den utbildningen finns det även andra kriterier som behöver bli uppfyllda. Dessa krav kan du läsa mer om på den här sidan, nedanför.

Krav för att bli handledare:

Det ställs alltså några krav på dig som önskar att bli handledare till den du ska övningsköra privat med. Nedanstående är några utav dessa krav. Det är egentligen inga konstigheter, men det är bra att känna till vilka kraven är för att du ska kunna bli en godkänd handledare.

• Du behöver ha fyllt 24 år.
  • Din elev har giltigt körkortstillstånd.
  • Både du och din elev ska ha genomgått en introduktionsutbildning, handledarkurs, om övningskörningen gäller för personbil eller även lätt lastbil. Den utbildningen gäller i fem år.
  • Du måste också haft körkort och ett giltigt körkort från Sverige eller ett annat EES-land. Du ska ha haft behörighet för det fordon som ni ska övningsköra med under sammanlagt minst 5 av de 10 senaste åren.

Handledare ansvar under privat övningskörning

Det är viktigt för dig som vill bli handledare att känna till och vara beredd på att du har allt ansvar, alltså det totala ansvaret när du ska övningsköra privat med din elev. Det är ditt ansvar att avgöra när din elev är redo att övningsköra ute på motorvägen exempelvis. Om någonting händer behöver du agera och även ta på dig ansvaret eftersom du är handledaren. Du behöver också komma ihåg att ha med handledarbevis när ni är ute och kör. Det är viktigt för att du ska kunna intyga om att du har ett giltigt handledarskap. Övningskörning kan också vara utmanande ibland, så ha tålamod med din elev och försök att vara så pedagogisk som möjligt. Då förblir ni sams och det kommer troligtvis gå betydligt snabbare att lära sig köra bil då.

Vad kan förhindra att du får bli handledare?

Det finns några faktorer som kan vara avgörande och förhindra dig från att bli handledare. Dessa varierar, men de kan vara bra att känna till. Nedanstående finns det några exempel på detta. Om några av dessa faktorer stämmer in på dig, behöver du kolla upp vilka regler som gäller just dig.

• Du har brutit mot en viktig trafikregel, såsom fortkörning eller kör mot rött ljus, och fått ditt körkort återkallat mer än tre månader under de senaste tre åren.
  • Rattfylleri, opålitlighet ur nykterhetssynpunkt eller grova brott är exempel på brott under de senaste tre åren, som kan återkalla ditt körkort.
  • Om ditt körkort under de senaste tre åren gällt med villkor om alkolås.
  • Slutligen, kan du även bli förhindrad av att bli en handledare om du redan har giltiga godkännanden för fem elever.

MotorTrafikskolas handledarkurs i Järfälla

Det finns mycket att lära om handledare och handledarskap, körkortstillstånd, elever och allt relaterat till ett godkänt handledarskap. Tur är att vi på Motor Trafikskolan besitter massor av kunskap och erfarenhet av handledarskap och övningskörning. Du kan därför läsa mer på vår hemsida och vilka regler som gäller för dig som vill bli handledare och din elev likaså. Det finns även omfattande information om andra aspekter och områden inom körkort och körkortstillstånd, ansökan om det och andra relevanta frågor kring ämnet. Det går även jättebra att kontakta oss redan idag så kan vi planera in introduktionsutbildningen, alltså handledarkursen. Vi på Motor Trafikskola erbjuder en handledarutbildning som pågår i tre timmar, med ett omfattande innehåll av regelverket & lagar kring övningskörning samt utbildningens mål, som exempelvis:

• Tips och tricks från experter på hur man kan strukturera sin övningskörning hemma på ett effektivt sätt.
  • Vilka risker man bör ha i åtanke när man befinner sig ute i trafiken som nybörjare.
  • Vanliga misstag man brukar begå när man ska övningsköra privat.
  • Miljöpåverkan och sparsam körning.

Denna handledarkurs kommer till ett pris för endast 399 kr. Efter utbildningen kan ni ansöka om handledarbevis på Transportstyrelsen. Det gör ni själva efter en fullbordad utbildning hos oss. Vårt mål är att informera om de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till som handledare. Det gör vi genom att erbjuda kunskap och information samt erfarenheter. När du övningskör privat måste du ha tålamod och vara professionell, även om det är någon du står nära med. Det är viktigt att hålla en god ton gentemot varandra för att eleven inte ska bli stressad ute i trafiken. Du kan boka en handledarkurs i Järfälla hos oss och räkna med den bästa utbildningen för dig som ska bli handledare!