Hem » Blogg » Körkort » Regler för Busschaufförer

Regler för Busschaufförer

juni 26, 2023

Varmt välkommen tillbaka till Motortrafikskolas blogg! Att bli en ansvarsfull och säker busschaufför är en resa som kräver både djupgående kunskaper och praktiska färdigheter. I detta inlägg tar vi ett kliv vidare in i den fascinerande världen av busskörning. Vi ska fokusera på de särskilda regler och lagar som gäller i Sverige och ge konkreta råd om hur man bäst framför en buss på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Oavsett om du redan är i full färd med din körkortsutbildning eller bara funderar på att börja, kommer du hitta något värdefullt på denna sida!

Hastighetsbegränsningar

Bussar i Sverige är begränsade till en maximal hastighet av 90 km/h på motorvägar och motortrafikleder, medan hastigheten i tätbebyggt område är 50 km/h.

Kör- och Vilotider

Enligt EU:s regler, som gäller i Sverige, får en busschaufför köra högst 9 timmar om dagen, vilket kan utökas till 10 timmar högst två gånger per vecka. Chauffören måste också ta minst 11 timmars sammanhängande vila per dygn, som under vissa omständigheter kan minskas till 9 timmar.

Ja detta är lite rörigt och diffust, därför uppmanar vi att du läser noggrant om alla regler för kör och vilotider på transportstyrelsen.

Alkohol och Drogtester

Vi i Sverige har en mycket strikt policy när det gäller alkohol och droger för våra trafikanter och framförallt för våra yrkeschaufförer. Gränsen för rattfylleri är 0,2 promille alkohol i blodet och du kan även bli dömd för rattfylla vid mindre alkohol om det bedöms att du ej kan framföra ditt fordon på ett säkert sätt. Bussbolag har också rätt att genomföra slumpmässiga drog- och alkoholtester på sina förare och det råder oftast nolltolerans hos de som kör i yrket. Nolltolerans innebär att ditt företag inte tolererar att du har alkohol i blodet även om det är under den lagliga gränsen. Detta innebär alltså att du som bussförare inte kan dricka en mellanöl när du är på lunch.

Säkert Framförande av en Buss

Att framföra en buss säkert kräver både kunskap och färdighet. Här är några viktiga aspekter att tänka på:

Känn till Din Buss

Varje buss är unik, och det är viktigt att du känner till dess särdrag, inklusive bromsprestanda, svängradie, och synfält.

Rätt Sätes- och Spegel Position

Se till att ditt säte och dina speglar är ordentligt inställda innan du börjar köra. Du bör ha en klar och obegränsad sikt över alla speglar och genom vindrutan.

Använd Rätt Körfält

Bussar bör generellt hålla sig till det högra körfältet på flerfiliga vägar, och endast byta körfält för att i sällsynta fall köra om eller förbereda sig för en vänstersväng.

Var extra försiktig i rondeller

Man ska som många vet alltid ge företräde åt trafiken som befinner sig i rondellen, när man kör buss är det extra viktigt att tänka på att man ibland kan behöva mer än ett körfält i rondellen och då behöva vänta på en extra rymlig lucka för att köra in.

Hantera Passagerare Säkert

Se till att alla passagerare har satt sig ner innan du börjar köra. Håll ett öga på passagerare när de går av och på bussen, och stäng aldrig dörrarna när någon är på väg in eller ut.

Att följa dessa regler och riktlinjer kommer att hjälpa dig att köra din buss säkert och effektivt.

Regler vid busshållplatser - (Hållplatsregeln)

Vid busshållplatser är det vanligt att man blir lite förvirrad kring vilka regler som gäller. Ibland ska bussen lämna trafikanterna på vägen företräde, och ibland ska trafikanterna på vägen lämna företräde åt bussen. Det är hastigheten på vägen förbi hållplatsen som avgör vem som ska lämna företräde:

Hastigheten på vägen vid hållplatsen är under 50 km/h = befintliga trafikanter på vägen lämnar företräde åt bussen.

Hastigheten på vägen vid hållplatsen är över 50 km/h = Bussen lämnar företräde åt befintliga trafikanter på vägen.

Du som busschaufför ska dock vara vaksam även på vägar med hastighet lägre än 50 km/h, då det inte alltid är så att personbilar lämnar företräde utan istället försöker "skynda sig förbi".

Ta Busskörkort och YKB hos oss på Motortrafikskola!

Vi hoppas att denna genomgång av säkerhetsregler och riktlinjer för busskörning har gett dig ny insikt och inspiration. Men att läsa om busskörning är bara början – att faktiskt lära sig att framföra en buss på ett säkert och ansvarsfullt sätt kräver praktisk erfarenhet och guidning av experter.

På Motortrafikskola är vi stolta över att kunna erbjuda en omfattande utbildning för D-körkort och yrkeskompetensbevis (YKB). Vår erfarna personal är här för att guida dig genom varje steg på din resa, från din första lektion till den dag du håller ditt busskörkort i handen.