Hem » Blogg » Bra att veta i trafiken » Ta ditt körkort hos Motor Trafikskola. Se hela vårt kursutbud.

Ta ditt körkort hos Motor Trafikskola. Se hela vårt kursutbud.

november 26, 2018

Hos oss på Motor Trafikskola erbjuder vi en rad olika körkortsutbildningar inom Stockholms kommun - mer specifikt i Järfälla, Barkarby, Jakobsberg och Spånga. Kursutbudet innefattar intensivkurs 1 och 2, handledarutbildning (introduktionsutbildning), riskettan och risktvåan, b-körkort, eco driving och körteknik, taxilegitimation och åkeri, samt lastbil & buss. Vi erbjuder alltid fina priser, men för särskilt bra rabatter får du gärna spana in våra erbjudanden.

Vår handledarutbildning (introduktionsutbildning) omfattar 3 pass a` 60 minuter - totalt 180 minuter lektionstid
exklusive raster. Målet för utbildningen är att handledare och elev ska få information om och känna till körkortsutbildningens mål och regler, planera och strukturera mängdträningen, samt få kunskap om trafiksäkerhetens- och miljöns viktigaste faktorer.

Vår intensivkurs för körkort är uppdelad i två delar - intensivkurs 1- och 2. Första delen innehåller följande: syntest, 10 körlektioner a´ 50 min, teoriundervisning och körkortsböcker samt teori online, riskutbildning del 1 och 2. Andra delen följer samma upplägg med den enda skillnaden att den innehåller 20 körkortslektioner a´ 50 min, stället för 10.

Vår riskutbildning är uppdelad i två delar - riskettan och risktvåan. Del 1 berör kunskap om hur alkohol, droger, trötthet och andra riskfyllda beteenden påverkar körningen. Den kostar 550 kr och är 3 timmar lång. Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Den kostar 2 200 kr under vardagar och 2 500 under lördagar.

B-körkort. Utbildningen följer fyra steg - 1. skaffa körkortstillstånd, 2. Läs teori och övningskör parallellt, 3. Gå riskutbildningen, del 1 och 2, och slutligen steg 4 som består av kunskapsprov och körprov.

Taxilegitimation. För att få köra taxi yrkesmässigt krävs det att man innehar taxiförarlegitimation. Kraven på yrkeskunnande uppfylls genom att du blir godkänd på ett teoretiskt prov för taxiförarlegitimation som består av tre delprov samt ett körprov. För att få taxilegitimation krävs det att man har fyllt 21 år och att man har haft bilkörkort i minst 2 år eller innehar behörighet D-körkort.

Körkort för lastbil och buss. Hos oss kan du ta yrkesförarens körkortsbehörigheter för lastbil och buss, där du får alltid får en individanpassad utbildning som kan leda dig rakt ut i arbetslivet. På trafikskolan har vi insikt och förståelse för våra kunders branscher vilket innebär att vi i ett nära samarbete anpassar våra utbildningar efter ditt företags behov. För dig som vill utbilda dig till yrkesförare innebär vår branschkunskap att du tillsammans med de senaste nyheterna även ges en utbildning som är förankrad i lång erfarenhet av yrkesförarens arbete. Vi utbildar i första hand inom de tunga behörigheterna, men erbjuder också tilläggsutbildningar du kan komma att behöva.

Vår utbildning i Eco Driving och körteknik lär dig köra sparsamt och ekonomiskt samtidigt som du värnar om miljön. Vi utbildar även i miljökörning (Eco Driving) och rätt körteknik. Eco Driving. Vi har två olika utbildningspaket - Eco Driving för personbil och Heavy Eco Driving för buss och lastbil. I utbildningen tar man upp och går igenom körsätt, teknik, trafik och miljö. Eco Driving vänder sig även till företag, kommuner och organisationer som vill utbilda sin personal i sparsam körning.