Hem » Blogg » Körkort » Fickparkera - så fickparkerar du

Fickparkera - så fickparkerar du

december 8, 2022

Fickparkering är en av de vanligaste aktiviteterna som du som bilförare kommer att behöva göra. Varje gång du behöver parkera som inte är i ett parkeringshus, är det fickparkering du kommer att behöva göra troligtvis. Om du bor i en stad där det är mycket trafik, är det extra viktigt att du har koll på hur du fickparkerar då du kommer många gånger göra det under stress då det kan vara bilar som är bakom och väntar på dig. Det kan också vara så att utrymmet är begränsat och därför är det extra knepigt att ta sig in i luckan. Vi går därför igenom noggrant hur man fickparkerar på allra bästa sätt. Om detta känns svårt kan vi gå igenom detta tillsammans under körlektionerna, med oss på Motor Trafikskola.

Din guide till den perfekta fickparkeringen

Det kan vara svårt att lära sig att fickparkera. Det är någonting som kräver övning. Det kan dock underlätta att läsa sig till hur det faktiskt går till. Det är viktigt att lära sig då det är ett moment som kommer otaliga gånger. Om du dessutom bor i en större ort eller stad, kan det komma att behövas på en daglig basis. Dessutom kan fickparkering komma som test på uppkörningen också. Det kan kännas otäckt eftersom du kör nära andra bilar och kanske är rädd att komma för nära eller till och med att komma emot dem. Övning ger färdighet och desto säkrare blir du. Så länge du har i åtanke att köra uppmärksamt och försiktigt så kommer det att gå alldeles utmärkt!

Hitta en bra plats att fickparkera på

När du fickparkerar behöver du ha lite olika saker i åtanke. Inledningsvis behöver du hitta en lämplig plats där det finns tillräckligt med utrymme för att du ska kunna parkera där. Generellt sätt bör parkeringsplatsen vara minst 1.5 gånger längre än din bil. När du stannar till vid parkeringsplats behöver du ha lite uppsikt över trafiken bakom dig och på sidan att du de uppmärksammar att du har stannat. Du behöver därför ha blinkers på som visar din avsikt. När du kör fram till platsen kan du placera din bil ungefär en halvmeter ifrån bilen framför den tomma platsen. Nedan kan du läsa om hur du fullföljer fickparkeringen genom att följa steg för steg.

Fickparkering- steg för steg

• Backa så att du är jämsides bilen du ska backa in bakom.
  • Sväng ratten fullt ut åt höger. Backa långsamt, dubbelkolla snabbt att du inte backar in i bilen bredvid dig.
  • Backa tills du ser den bakomvarande bilens bägge framlysen i den vänstra sidospegeln. Sedan rätta upp.
  • Fortsätt backa tills du kommit så långt bak att du kan "smyga" in bakom den framförvarande bilen.
  • Sväng vänster fullt ut för att vrida in framänden och fortsätt backa väldigt långsamt. Finjustera vid behov.

Kom ihåg att du måste ha noggrann uppsikt på vad som händer runtomkring dig när du fickparkerar. Håll låg fart och ta det lugnt. Det är viktigt att ha lite uppsikt till vad som händer runt omkring dig också, även fast den huvsakliga uppmärksamheten ligger i fickparkeringen. Om det någon gång känns väldigt svårt kan du be någon utanför eller någon passagerare i bilen att gå ut och bedöma avståndet mellan din bil och de andra bilarna. Om du enklare vill ha en bild på hur du fickparkerar med hjälp av dessa steg kan du också börja med att rita upp det på ett papper. Det kan också vara fördelaktigt att besöka en lugn plats och träna på fickparkeringen tills att du känner dig bekväm med bilens storlek och manövrering. När du följer dessa steg kommer det att underlätta fickparkeringen markant. Du kommer då också att klara det bättre på uppkörningen och även i vanliga livet. Våra körledare på Motor Trafikskola är duktiga och kan tillsammans med dig öva på fickparkering under några lektioner. Lycka till!