Hem » Blogg » Körkort » Backa runt hörn - så gör du!

Backa runt hörn - så gör du!

november 23, 2022

Hos oss på Motor Trafikskola går vi igenom alla viktiga moment inom bilkörning så att när dagen för uppkörning kommer är du förberedd på alla prövningar som kan komma. Det är typiskt för en uppkörning att ridinstruktören ber dig om att utföra något moment som exempelvis backning runt hörn eller att fickparkera exempelvis. Det kan därför vara bra att öva på dessa saker. Det här är viktigt att öva på, inte endast för uppkörningsdagen men också för dig som bilförare. Det kommer komma flertalet tillfällen där du behöver kunna backa runt ett hörn exempelvis. På den här sidan kan läsa på om vad som är viktigt att tänka på när du ska backa runt hörn.

Allmänt om backning

Backning med sin bil är en av de viktigaste sakerna man behöver kunna göra som bilförare. Det beror på att detta är någonting du nästan behöver göra dagligen med bilen. Vanligt sker backning med bilen när man kör ut från parkeringsplatser eller när du backar runt ett gatuhörn, eller vid fickparkering. Det är dock inte helt lätt att backa runt hörn, framför allt som ovan förare. Det kan vara svårt att ha uppsikt eller att bedöma avstånd vid backning. Enda vägen till att kunna backa professionellt runt ett hörn är övning, precis som det mesta med bilkörning. När du övningskör privat eller med en bilskola, kan du öva på att backa runt hörn. Vår trafikskola går igenom detta lugnt och metodiskt om du tar körlektioner hos oss. Du kan då prova att backa runt gatuhörn, parkeringar eller andra platser. Det kan vara bra att inledningsvis öva på platser som är lite mer bil- och folktomma.

Backning på uppkörningen

Backning har en vana att komma på uppkörningen som ett test för att se hur du manövrerar fordonet vid en backning, hur mycket uppsikt du har, hur väl du bedömer avståndet bakom bilen, men också för att se att du klarar av backa runt hörn då detta är som sagt en av de vanligaste sakerna du gör med din bil. Du behöver därför ha tränat på detta. Det kan vara så att du får backa runt hörn, in på en parkeringsplats eller att fickparkera. Oavsett vilket det blir, testas du på hur väl du kan backa din bil på ett effektivt och trafiksäkert sätt.

Att backa in på parkering

Du kan bli ombedd att backa in på parkering under uppkörningen, men oavsett om du blir det eller inte är parkering något du definitivt kommer att bli testad på som bilförare resten av ditt liv. Det är därför viktigt för din skull att du övar mycket på detta så att det sitter i ryggmärgen. Det finns lite olika alternativ för att backa in på en parkeringsplats med bilen. Vilket av de du väljer beror på situationen och omständigheterna. Ibland finns det inte mycket plats och då behöver du köra bilen fram och tillbaka i olika riktningar tills du till slut kommer in i rätt riktning och kan backa bakåt. Ponera att du exempelvis vill backa in på en ruta på din vänstersida, då kan du först svänga framåt åt höger för att ställa bilen på diagonalen, och sedan backa in. Det blir enklare då du backar i en mindre snäv vinkel. Det går dock också bra att ställa sig på tillräckligt avstånd i sidled och bakåt, och backa långsamt med fullt rattutslag åt hållet som du ska åt. Det är bra att försöka att inte stressa utan att göra det långsamt så att du har uppsikt i speglarna och inte bakar in i något eller någon. Det gör inget heller att avbryta och korrigera backningen om det inte fungerar.

Backning runt gatuhörn

Om du behöver backa runt hörn behöver du ha full kontroll på trafiken runt omkring dig. När du tränar på detta kan det vara bra att göra det där det inte finns mycket trafik. Det kan vara svårt att backa runt hörn, så se till att göra det på ett säkert sätt. Du kan ställa din bil några meter framför hörnet och en bit ifrån trottoarkanten så att du har lite utrymme att jobba med. Sedan bör du kolla att trafiken framifrån, bakifrån och bredvid dig. Tänk på att det är okej att ta sin tid så försök att inte stressa även om det är en annan bil som väntar på dig. Det kommer gå snabbare i slutändan om du tar din tid och har fullständig kontroll än om du stressar och behöver göra om för att du blir stressad. När du väl har kommit fram till hörnet med bakhjulen kan du lägga om ratten fullt ut, och sedan börja backa sakta. Du kan komma att behöva justera rattutslaget för att komma rätt med bilen. Slutligen kan du svänga runt med bilen 90 grader, samtidigt som du håller koll på trafiken. Det kan kännas besvärligt och svårt till en början men träning ger färdighet. Om du önskar att öva på detta med professionell och erfarenhet hjälp är du mer än välkommen att ta körlektioner hos oss på Motortrafikskola!