Risktvåan i Stockholm, Järfälla

Risktvåan är den andra, mer praktiska delen av de två obligatoriska riskutbildningarna som enligt Transportstyrelsens bestämmelser måste genomföras innan man får ta teori- och körprovet.

Till skillnad från riskettan, fokuserar risktvåan på ämnen som vägunderlag, däck, stoppsträckor, manövrering och säker bilkörning oavsett väder. En betydande del av kursen ägnas åt halkbana, där man får träna på att köra på is och olika vägunderlag.

Pris för risktvåan

I enlighet med våra värderingar erbjuder vi på Motor Trafikskola risk 2-utbildning i Stockholm, Järfälla för 1990 kr. För oss är det viktigt att så många som möjligt ska ha möjligheten att kunna ta körkort och vi är därför stolta över att kunna erbjuda ett förmånligt pris för risktvåan.

Det enklaste sättet att boka kursen är genom vår online-kalender. Om du har frågor, tryck på chat-ikonen i det nedre hörnet till höger, så svarar vi så snabbt som möjligt.

Hur går risktvåan till?

Utbildningen består av teoretiska diskussioner och en praktisk del.

Under utbildningen diskuterar vi följande punkter:

• Rörelseenergi
  • Bromssträcka
  • Bilbälte
  • Underlag
  • Däck
  • Bilens system
  • Risker och konsekvenser
  • Generell säkerhet med mera

Efter att den teoretiska delen är genomförd kommer vi att öva på halkkörning. Där kommer vi med hjälp av en så kallad SKID-Car, som lyfter upp bilens hjul och för att minska friktion, simulera olika vägunderlag. Du kommer också att få köra på andra typer av vägunderlag samt få reflektera kring hur bilen påverkas av underlagen, däckmönster, slitage och styrning.

Bilens säkerhet och utrustning kommer också att vara i fokus under Riskutbildning 2, där du kommer att få prova på att volta med bil och uppleva hur kraftfull en krock kan vara även i låg hastighet.

Vanliga frågor om riskutbildningen på halkbana

Hur mycket kostar risk 2?

Hos oss på Motor Trafikskola erbjuder vi riskutbildning 2 för endast 1990 kr. I priset inkluderas samtliga teoretiska och praktiska delar i utbildningen.

Behöver jag ha körkortstillstånd för att göra riskutbildning del 2?

Du behöver ha ett giltigt körkortstillstånd för att genomföra både riskutbildning del 1 och riskutbildning del 2.

Får jag göra halkbanan tillsammans med en vän?

Självklart får du genomföra halkbanan med en vän, detta bör ni dock prata med oss innan så att vi kan se till att boka in er på samma utbildning.

Får jag köra med min egen bil på riskutbildningen?

Nej, riskutbildningen på halkbanan sker med bilar från utbildningen, eftersom dessa är utrustade med system och funktioner som vi vill att du får möjlighet att testa och se vad skillnaden är.

Vad behöver man göra för att få godkänt på Risktvåan?

Du behöver endast lyssna och lära dig av det som utbildningen erbjuder, visa en vilja att förstå vad din utbildare försöker lära ut och visa att du har respekt för fordonet och underlaget.

Hur länge gäller Risktvåan?

Om du är godkänd på riskutbildningen för halkbana så gäller den i 5 år. Det finns alltså gott om tid för dig att ta ditt körkort efter avklarad risk 2-utbildning.

Boka risk 2

Undrar du något mer? Kolla in vår FAQ-sida!

Om du har andra frågor, tryck på chat-ikonen i det nedre hörnet till höger eller fyll i kontaktformuläret. Vi svarar så snabbt som möjligt.